معرفی کتاب: گفتگوهای سرنوشت‌ساز

پیش از خواندن این کتاب، در هیچ گفت‌وگویی شرکت نکنیم!

«گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز»

  • گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز

    تصویر جلد کتاب

    نویسندگان: کری پاترسون، ژوزف گرنی، رون مک میلان، ال سویتزلر

  • مترجم: روحیه فنائیان
  • مقدمه: استفان کاوی


  • تعداد صفحه: 296
  • نشر: نخستین
  • شابک: 964-8037-59-0
  • قطع کتاب: وزیری

* درباره‌ی چیه؟

این کتاب، همون‌طور که از اسمش معلومه، درباره‌ی روابط انسانی نوشته شده. متن روان و دلنشین کتاب – که مطمئنا ً حاصل زحمات فراوان مترجم هست – باعث میشه که فصل‌ها رو یکی بعد از دیگری با لذت بخونیم و به سرعت جلو بریم! در این کتاب راهکارهایی کاملا ً عملی برای کنترل اوضاع، وقتی که گفت‌وگوهای مهم ما روبه نابودیه، ارائه می‌کنه. به ما کمک می‌کنه که شرایط رو بهتر درک کنیم، و از به خطر افتادن گفت‌وگوی خودمون به سادگی جلوگیری کنیم. حتی باعث میشه بتونیم از قبل برای گفت‌وگوی سرنوشت‌ساز خودمون آماده بشیم!

* چرا بخونیم؟

درباره‌ی روابط انسانی کتاب‌های زیادی نوشته شده‌ن، اما چرا من این کتاب رو توصیه می‌کنم؟ خب، دلایلش زیاده. از جمله:

  1. متن دلنشین و ترجمه‌ی روان
  2. کاربردی بودن مطالب کتاب
  3. واقع‌بین بودن نویسندگان
  4. نگاه تازه‌ی کتاب به گفت‌وگوهای بین انسان‌ها
  5. بررسی جوانب مختلف گفت‌وگوها و همچنین گفت‌وگوهای مختلف
  6. آوردن مثال‌های فراوان و واقعی از موقعیت‌های دشوار
  7. داشتن خلاصه‌ای از مطالب در انتهای هر فصل
  8. و…

خوندن این کتاب رو به همه توصیه می‌کنم. چون باعث میشه در همه‌ی زمینه‌های زندگی پیشرفت کنیم. هر نقطه‌ی مهمی از زندگی، پیوندی ناگسستنی با یه گفت‌وگوی سرنوشت‌ساز داره. برای همینه که یادگیری این مهارت‌ها، به سادگی باعث میشه در همه‌ی جوانب زندگی «بهتر بشیم».

* چی توش هست؟

باهم یه نگاهی به فهرست کتاب میندازیم و کمی توضیح درباره‌ی عناوین اون میدیم:

پیشگفتار: گفت‌وگوی سرنوشت‌ساز چیست و چه کسی به آن اهمیت می‌دهد؟

در این فصل با اصطلاح گفت‌وگوی سرنوشت‌ساز آشنا میشیم. گفت‌وگوی سرنوشت‌ساز،‌گفت‌وگویی‌ست که در آن:

  • موضوع اهمیت حیاتی دارد
  • اختلاف نظر وجود دارد
  • احساسات شدید است

فصل اول: گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز را معمولا ً چگونه انجام می‌دهیم؟

ما بدترین رفتار خودمان را داریم!

ما به شیوه‌هایی که محکوم به شکست است عمل می‌کنیم!

برخی از گفت‌وگوهای متداول سرنوشت‌ساز

جامعه‌ی خود را بهبود و رونق بخشید

بعد از شناخت این نوع از گفت‌وگوها – که برای همه‌مون زیاد پیش میاد – بررسی می‌کنیم که رفتار ما در خلال این گفت‌وگوها چطوریه. می‌فهمیم که معمولا ً این نوع گفت‌وگوها رو خوب انجام نمی‌دیم – و چرا! – و می‌فهمیم که اگر خوب انجام بدیم، چه اثرات مهمی روی زندگی‌مون داره.

فصل دوم: مهارت در گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز

این هم چگونگی عمل تبادل نظر

مهارت‌های مربوط به تبادل نظر قابل یادگیری هستند

در این فصل یاد می‌گیریم که به طور خلاصه، باید از چه روشی برای انجام یک گفت‌وگوی سرنوشت‌ساز استفاده کنیم. با مهارت‌های مورد نیاز به صورت فهرست‌وار آشنا می‌شیم و در فصل‌های بعد، به طور مفصّل اون‌ها رو بررسی خواهیم کرد.

مهم‌ترین نکته‌ی این فصل اینه:

برای به ثمر رسیدن یک گفت‌وگوی سرنوشت‌ساز، باید سعی کنیم «مجموعه‌ی مطالب و مفاهیم مشترک » رو بزرگ و بزرگ‌تر کنیم. هرچقدر این مجموعه بزرگ‌تر بشه، همه‌ی افراد حاضر در گفت‌وگو تصمیم‌های درست‌تر و بهتری می‌گیرن. همه‌ی مهارت‌‌هایی که در ادامه‌ی کتاب ارائه میشه، برای بزرگ‌کردن این مجموعه‌ست!

فصل سوم: از قلب شروع کنید!

چگونه تمرکز خود را روی چیزی که واقعا ً می‌خواهید، حفظ کنید!

اختیار بدن خود را در دست بگیرید

خود را در معرض تغییر قرار دهید

از قلب شروع کنید: یعنی از قلب خودتون!

در این فصل یاد می‌گیریم که بهترین کسی که میشه روش کار کرد، خود ما هستیم! پس بهتره که اوّل روی خودمون کار کنیم. مهم‌ترین نکات این فصل، سه چیزه:

  • ابتدا روی خودمون کار کردن
  • تمرکز بر چیزی که واقعا ً می‌خوایم
  • رد کردن محدودیت‌های احمقانه (محدودیت‌هایی از قبیل اینکه یا باید خوب صحبت‌ کنیم و باج بدیم، یا بد صحبت کنیم! همیشه یه راه سومی هم هست.‌)

فصل چهارم: یاد بگیرید مراقب باشید

چگونه بفهمیم امنیت در خطر است!

یاد بگیرید گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز را شناسایی کنید

به دنبال سبکی باشید که زیر فشار تنش از آن استفاده می‌کنید

خب، فهمیدیم که بهتره اوّل روی خومون کار کنیم! اما چطور؟

در این فصل بیشتر خومون رو می‌شناسیم. وقتی بدونیم که در مواقع حسّاس، چطور عمل می‌کنیم و این عمل چطور ما رو از مسیر درست گفت‌وگو خارج می‌کنه، بهتر می‌تونیم جلوی خودمون رو بگیریم و مراقب باشیم. مگه نه؟

آخر این فصل یه پرسشنامه‌ هست که با پاسخ دادن به اون، می‌فهمیم که در گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز چقدر مهارت داریم.

فصل پنجم: امنیت ایجاد کنید

بیرون بروید، امنیت را برقرار کنید، برگردید

مراقب علائمی که نشان می‌دهند هدف مشترک در خطر است، باشید

وقتی از بحث خارج شدید، چکار کنید

استفاده از چهار «ت» برای رسیدن به هدف مشترک

این فصل پنج مطلب مهم داره:

  • وقتی بقیه به خشم و سکوت رو میارن، از بحث خارج بشیم، امنیت رو برقرار کنیم و بعد دوباره شروع کنیم.
  • بفهمیم کدوم‌یک از شرایط امنیت در خطره: هدف مشترک یا احترام متقابل؟
  • وقتی لازمه، عذرخواهی کنیم.
  • برای رفع سوء تفاهم، منظور خودمون رو با آرامش، دوباره توضیح بدیم.
  • وقتی اهداف مخالفی وجود داره، از چهار «ت» استفاده کنیم:

«تعهد» به هدف مشترک- «تشخیص» هدف پشت افکار- «تولید» هدف مشترک- «توفان مغزی» برای پیدا کردن راه‌حل‌های جدید

فصل ششم: بر داستان‌های خود چیره شوید

داستان‌ها، احساسات را ایجاد می‌کنند

مهارت‌هایی برای تسلط بر قصه‌های‌مان

مسیر خود را دوباره طی کنید

در این فصل یاد می‌گیریم که وقتی احساسات‌مون در شدیدترین حالت قرار داره، چطور در مسیر صحیح گفت‌وگو باقی بمونیم و اوضاع رو در دست بگیریم.

مهارت‌هایی که لازم داریم اینا هستن:

  • به رفتار خودمون توجه کنیم (بررسی رفتار معمول)
  • با احساسات خودمون در تماس باشیم (بررسی مسیر احساسات)
  • داستان‌های خودمون رو تجزیه و تحلیل کنیم (تقویت فکر به جای احساس)
  • به حقایق برگردیم (برگشت به چیزی که واقعاً می‌خوایم)
  • مراقب داستان‌های زیرکانه باشیم (قربانی، دیو صفتی، درماندگی)
  • بقیه‌ی داستان رو بگیم (واقعاً چی می‌خوایم و چطور باید بهش برسیم)


فصل هفتم: حقّ ِ ماس که تبادل نظر سالمی داشته باشیم!

چگونه طوری صحبت کنیم که قانع کننده باشد، نه فرساینده؟

حقّ ماس که تبادل نظر سالمی داشته باشیم!

تا این‌جا یاد گرفتیم که خوش‌قلب باشیم، روی چیزی که واقعا ً می‌خوایم تمرکز کنیم، حواسمون به احساس امنیت دیگران باشه، و از روی آوردن به داستان‌های زیرکانه پرهیز کنیم.

اما در این فصل یاد می‌گیریم که چطور حقایق تلخ یا مطالب دشوار رو با طرف مقابل درمیون بذرایم؛ طوری که نه سیخ بسوزه و نه کباب! سه مادّه‌ای که برای این ترکیب نیاز داریم، ایناس: «اعتماد»، «فروتنی» و «امنیت»

مجموعه‌ی مهارت‌هایی که در این فصل یاد می‌گیریم، در عبارت «حقّ ِ ماس» خلاصه میشه:

  • حقایق رو مطرح کنیم (با چیزهایی شروع کنیم که از همه قانع‌کننده‌تر و از همه کمتر بحث‌برانگیز هستند)
  • قصه‌ی خودمون رو بگیم (نتیجه‌گیری خودمون رو توضیح بدیم)
  • مسیر عمل بقیه رو بپرسیم (بقیه رو هم تشویق کنیم که حقایق و قصه‌های خودشون رو بگن)
  • احتیاط رو از دست ندیم (قصه‌های خودمون رو به صورت حقایق جلوه ندیم)
  • سنجش رو تشویق کنیم (امنیت رو برقرار کنیم که همه بتونن نظرات مخالف رو بیان کنن)

فصل هشتم: مسیر عمل دیگران را کشف کنید

مسیر افکار دیگران را کشف کنید

دیگران را تشویق کنید که مسیر عمل خود را دوباره طی کنند

یادتان باشد دیگران را با نشان دادن مهارت‌های خود، مات کنید

برای تشویق «جریان آزادانه‌ی مطالب و مفاهیم مشترک»، و کمک به دیگران برای پشت سر گذاشتن سکوت و خشم، باید با رویکردی مبتنی بر کنجکاوی و صبر شروع کنیم. در این رویکرد، مهارت‌های زیر راهگشا هستند:

  • سوال کنیم (با علاقه نشان‌دادن به نظرات دیگران، شروع کنیم)
  • منعکس کنیم (محترمانه نشون بدیم که نظرات اونا رو فهمیدیم)
  • مضمون را بیان کنیم (مضمون چیزی که شنیدیم رو بگیم،‌که بقیه برای گفتن ادامه‌ی داستان خودشون تشویق بشن)
  • راه‌اندازی کنیم (وقتی دیگران نظرات خودشون رو مطرح نمی‌کنن، بهترین حدس خودتون رو درباره‌ی افکار و احساساتشون بزنیم و اون رو بیان کنیم‌)
  • توافق کنیم (وقتی با چیزی موافق هستید، نشون بدیم)
  • اضافه کنیم (اگر دیگران چیزی رو جا انداختن، بعد از توافق، اونا رو اضافه کنیم)
  • مقایسه کنیم (وقتی اختلاف نظر مهمی هست، نگیم که طرف مقابل اشتباه می‌کنه! به جاش، نظرات رو باهم مقایسه کنیم)

فصل نهم: به عمل رو کنید

چگونه گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز را به عمل و نتیجه برسانیم؟

یک اندرز برای وقتی که محدودیت زمانی دارید

کار را بدون به جای گذاشتن ابهام، تمام کنید

تا این‌جا یاد گرفتیم که چطور مجموعه‌‌‌ی مطالب و مفاهیم مشترک رو گسترش بدیم. اما چیزی که بعد از اون اهمیت داره،‌ استفاده از این مجموعه برای تصمیم‌گیری هست. اینجاس که دوتا مشکل پیش میاد:

نحوه‌ی تصمیم‌گیری و

عمل‌کردن به تصمیم مشترک

این فصل درباره‌ی این دو مشکل مهم صحبت می‌کنه و راه‌حل‌های فوق‌العاده‌ای ارائه میده. به طور خلاصه، سه چیز رو باید یاد بگیریم:

  • نحوه‌ی تصمیم‌گیری رو تعیین کنیم: یک‌نفره، مشورتی،‌ یا رای‌گیری.
  • از تصمیم گرفته‌ شده با هر نتیجه‌ای پشتیبانی کنیم؛ مخصوصا ً در زمان شکست‌خوردن
  • چگونگی اجرای تصمیم‌ها رو تعیین کنیم: چه کسی، چه کاری، تا چه مهلتی- تعیین‌ زمان پیگیری و مسئول دانستن فردی که قبول تعهّد کرده.

فصل دهم: همه را کنار هم بگذارید!

مراقب بودن و شرایط را ایجاد کردن

چگونه برای یک گفت‌وگوی سرنوشت‌ساز آماده شویم؟

در این فصل تمام مهارت‌های گفته شده رو مرور می‌کنیم؛ یاد می‌گیریم که چطور اون‌ها رو به خاطر بسپریم و در عمل به کار بگیریم؛ و در آخر، باهم یک گفت‌وگوی سرنوشت‌ساز رو که در اون، تمام نکات قبلی رعایت شده‌اند، مرور می‌کنیم.

به طور خلاصه، برای عملی‌کردن مهارت‌های قبلی، کافیه دوتا کار انجام بدیم:

مراقب باشیم؛ یعنی همیشه از خودمون بپرسیم: داریم گفت‌وگو می‌کنیم، یا فقط بازی درمیاریم؟

و امنیت ایجاد کنیم؛ یعنی هروقت احساس کردیم مسیر گفت‌وگو منحرف شده، برای برگردوندن امنیت یه کاری بکنیم؛ هرکاری! حتی با یه لبخند، عذرخواهی، توافق، و… .

فصل یازدهم: آره، اما… – توصیه‌هایی برای موارد دشوار

نبود پایبندی به آنچه با آن موافقت کرده‌اند

سر و کله زدن با کسی که همه‌ی قوانین را زیر پا می‌گذارد

در این فصل، 17 مورد از بهانه‌های معمول رو مرور می‌کنیم که اغلب باعث میشن گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز رو خراب کنیم! از اسمش پیداس: آره، اما…

یعنی می‌دونم درست میگید، اما وضعیت من سخت‌تر از این حرفاس! یا…

و بعد شروع می‌کنیم به بروز دادن رفتارهای همیشگی خودمون.

در این فصل این 17 موقعیت (که دو مورد مهم‌اش در عنوان‌های فرعی اومده) بررسی میشن و برای هرکدوم، راه حل مناسبی ارائه میشه. بعضی از این موقعیت‌ها رو براتون اسم می‌برم تا ببینید چقدر جالب و کاربردی هستن:

  1. مزاحمت جنسی یا غیر آن
  2. همسر بیش از اندازه حساس من
  3. تسلیم نظر مقامات بودن
  4. اعتماد از بین رفته
  5. درباره‌ی چیزهای مهم صحبت نمی‌کند
  6. هیچ ابتکار عملی نشان نمی‌دهد
  7. برای آرام شدن به زمان احتیاج دارم
  8. بهانه‌های تمام نشدنی
  9. نافرمانی (در مرز بی‌احترامی)

10. پشیمانی از گفتن چیزهای بد

11. مسائل حساس و شخصی

12. بازی با کلمات

از من می‌شنوید، بعد از خوندن اون‌همه راهکار، این فصل واقعا ً یه تفریح حسابیه!😀

فصل دوازدهم: زندگی‌تان را تغییر دهید

چگونه افکار را به عادت تبدیل کنیم؟

انگیزه‌ی خود را تقویت کنید

این فصل به بررسی این موضوع می‌پردازه که چطور مهارت‌هایی که یادگرفتیم رو به عادت تبدیل کنیم. در واقع، ما همیشه آرزوی بهترشدن رو داریم؛ اما خیلی کم پیش میاد که خودمون رو به راحتی عوض کنیم. اونقدر به کارهای قبلی خو گرفتیم که تغییر کردن برامون دشواره! در این فصل راهکارهایی ارائه میشه که بتونیم زودتر تغییر کنیم و به اهداف خودمون برسیم. این راهکارها رو باهم مرور می‌کنیم:

  • تسلّط بر محتوای کتاب
  • تسلّط بر مهارت‌های ارائه شده
  • تقویت انگیزه
  • مراقبت از علائم رفتاری

سخن آخر

این دو صفحه رو نقل به مضمون می‌کنم:

« ما برای همیشه مدیون افراد فوق‌العاده‌ای هستیم که به ما اجازه دادند آستین‌هایمان را بالا بزنیم، در کنار آن‌ها کار کنیم، و بر روی بهترین روش‌هایشان مطالعه کنیم. به ویژه از کسانی سپاسگزاریم که اجازه دادند در هنگام گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز، آن‌ها را مشاهده کنیم و زیر ذره‌بین بگیریم.

امیدواریم با مطرح کردن نظریات، مهارت‌ها و الگوهایی که از این افراد آموخته‌ایم، به شما کمک کرده باشیم که با آرامش بیشتری گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز خود را انجام دهید. شما قادر خواهید بود تصمیمات بهتری بگیرید، روابط خود را بهبود ببخشید و به گونه‌ای عمل کنید که هم کار انجام شود و هم روابط‌تان بهتر گردد.

بنابراین، شما را تشویق می‌کنیم که رابطه‌ای را انتخاب کرده و گفت‌وگویی را شروع کنید!

  • · بگذارید دیگران بدانند که دارید می‌کوشید بهتر عمل کنید.
  • · وقتی خراب می‌کنید، آن را قبول کنید.
  • · انتظار کمال نداشته باشید. هدفتان پیشرفت باشد.
  • · وقتی موفق می‌شوید، موفقیت خود را جشن بگیرید.
  • · وقتی موقعیتی پیش می‌آید، به دیگران هم کمک کنید تا از این مهارت‌ها استفاده کنند.
  • · به دوستان، افراد مورد علاقه و همکاران کمک کنید تا در انجام بحث‌های مهم خود ماهر شوند.
  • · با پرداختن به یک نفر و یک گفت‌وگوی سرنوشت‌ساز در هر بار، به تقویت سازمان‌ها، استحکام خانواده‌ها، سلامت جامعه‌ها و به ساحل امن رسیدن ملت‌ها کمک کنید.

12 responses to this post.

  1. Posted by samira on June 24, 2009 at 12:20 am

    واقعا عالی بود..
    .فردا صبح حتما موقع برگشت از کلاس میرم دنبال این کتاب

    ممنون آقا مصطفی
    تشکر

    Reply

    • Posted by م.ص.ط.ف.ی on June 24, 2009 at 12:44 am

      خواهش می‌کنم.
      خوشحالم که جذبتون کرده و خواهید خوند!
      مطمئنم که ازش استفاده‌ی فراوانی خواهید برد انشاءالله.

      این کتاب رو به همه‌ی دوستان و عزیزان خودتون توصیه کنید.
      حتما ً در بهبود کیفیت زندگی‌ همه اثر داره.

      بازم ممنون بابت دلگرمی‌تون😉

      Reply

  2. bayad ketabe topi bashe
    hamone ke yebaram gozashty emzat?

    Reply

    • Posted by م.ص.ط.ف.ی on June 24, 2009 at 12:46 am

      اگه کتاب توپی نبود، این همه براش خلاصه نویسی و تبلیغ نمی‌کردم😀
      کاش خودم ترجمه‌اش کرده بودم😀

      الان یکی ندونه، فکر می‌کنه من با این خانم فنائیان – مترجم کتاب – فامیلم😀
      یا ازش پورسانتی چیزی می‌گیرم😀

      آره…یکی دو روز گذاشتمش تو امضام؛
      بعدش دیدم انجمن خلوته، گفتم بذارم واسه تیرماه!
      شانس رو می‌بینی؟‌
      انجمن تعطیل شد😀

      Reply

  3. Posted by ملینا on June 24, 2009 at 5:22 pm

    دستتون درد نکنه. واقعا زحمت کشیدین آقا مصطفی. کتاب خیلی خوبی باید باشه. میدونید …. به همچین کتابهایی میگن کتابهای زنده یا نوشته های طلایی
    نوشته هایی که مستقیما با انسانها و روابط عمومی اونا سرو کار داره که همیشه باید مطالبش با روزگار خودش همسنگ باشه.باز هم دستتون درد نکنه و احسنت به ذوق شما*

    Reply

    • Posted by م.ص.ط.ف.ی on June 25, 2009 at 1:27 am

      لطف دارید…خواهش می‌کنم :”>
      امیدوارم که باعث بشه هرکس میاد و می‌بینه این مطلب رو،‌ بره و کتاب رو بخونه.
      باهاتون موافقم😉
      این کتاب از اون نوشته‌های طلاییه…
      دوس دارم به همه‌ی اونایی که برام مهم و عزیز هستن،‌ این کتاب رو هدیه کنم!😀
      به نظرتون میشه؟😀

      Reply

  4. Posted by melina on June 25, 2009 at 11:15 am

    وقتتون به خیر آقا مصطفی. خوب هستید انشاله؟
    :”) در مورد هدیه کتاب باهاتون موافقم میشه همین مطالبی رو که به صورت مختصر نوشتید و البته با کمی محتویات بیشتر به صورت سی دی هدیه داد
    ولی فکر کنم همین که این کتاب رو به همه توی این وبلاگ معرفی کردین به خودی خود یه هدیه ست
    دستتون درد نکنه*

    Reply

    • Posted by م.ص.ط.ف.ی on June 26, 2009 at 2:51 am

      شکر خدا.
      موافقم. همین‌جا خودش یه جور هدیه‌است🙂

      اما ایده‌ی سی.دی هم خوب بود😀
      اگه شد انجام میدم. مرسی!

      Reply

  5. Posted by عسل on June 26, 2009 at 11:41 pm

    فوق العاده بود…
    بیشتر شیوه معرفیتون رو گفتم. اون قدر جذب بیانتون شدم که مجبور شدم بعضی جاها برای فهم جریان کتاب دوباره مطلبتون رو بخونم! 😀
    به نظر تحلیلگر، نویسنده و استاد خوبی باشید…
    امیدوارم از این استعدادتون بهترین بهره رو ببرید

    با توضیحاتی که شما دادید، حتما تو اولین فرصت کتاب رو تهیه میکنم.
    ممنون و خسته نباشید

    Reply

    • Posted by م.ص.ط.ف.ی on June 27, 2009 at 4:34 am

      :”> :”> :”>

      مردم از خجالت!
      لطف زیادی دارید شما…

      ممنون بابت نظر دلگرم کننده‌تون.
      امیدوارم از خوندن کتاب هم لذت و استفاده ببرید.

      بازم سر بزنید این طرفا😉

      Reply

  6. Posted by مهديس on July 7, 2009 at 3:30 pm

    سلام.
    كتاب خوبي معرفي كردين
    دستتون درد نكنه.
    —————————————————–
    شايد سئوالم يكم نا مربوط باشه.
    چرا انجمن تعطيل شده؟

    Reply

    • Posted by م.ص.ط.ف.ی on July 7, 2009 at 11:15 pm

      به به…
      بالاخره مشتری کتاب اومد 😀

      خوشحالم دوس داشتید…
      به زودی دومی‌اش رو می‌نویسم😉


      انجمن هم به دلیل تعمیرات تعطیله انگار.
      منم مث شما از جزئیاتش خبر ندارم🙂

      Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: